EcoBlue - PRŮLOM MEZI DIESELOVÝMI MOTORY
Dne 1. září 2016 norma Euro 6 se začala vztahovat na dodávkové vozy a stanovila evropský standard emise spalin. Přípustná hodnota emise oxidů dusíku činí 400 mg/kWh, tedy o 80 % méně než v normě Euro 5. Limity emise pevných částic byly sníženy o 66 % a činí 10 mg/kWh. Většina výrobců se rozhodla modernizovat dříve používané motory. Ford se však rozhodnul poskytnout svým uživatelům kompletně novou jednotku. Nákladem 400 milionů liber byl vybudován moderní výrobní závod motorů v Dagenhamu (Velká Británie), jehož výsledkem se stala nová rodina dieselových motorů s kódovým názvem PANTHER.
Nový turbodiesel 2.0 EcoBlue nahradil jednotku 2.2 TDCi Duratorq. V daném okamžiku je možný ve třech různých variantách: 105, 130, 170 KM, které dosahují až 405 newtonmetrů!! Hrdlo AdBlue se nachází hned pod palivovým hrdlem, což významně usnadňuje plnění. |
Nový 4válcový turbodiesel s přímým vstřikem má objem 1995 ccm a splňuje normu Euro 6 mj. díky systému Selektivní katalytické redukce (SCR) s 21litrovou nádrží na kapalinu AdBlue, která by měla vystačit na ujetí 10 000 kilometrů. AdBlue konvertuje škodlivé NOx ze spalin vznětového motoru na neškodný dusík a vodní páru, čímž omezuje emisi oxidů dusíku.
Tento sestavený od nuly motor nové generace EcoBlue je o 13 % úspornější než jeho předchůdce. Jak ukazují provedené testy, emise CO2 na kilometr klesla na 157 gramů! Nová jednotka umožňuje servisování automobilů co 2 roky nebo co 60 000 kilometrů.
Ale jak to vypadá v praxi?
Díky vstřícnosti firmy Camel Campkterá se zabývá prodejem, servisem a pronájmem campem, jsme měli před týdnem příležitost přetestovat motor EcoBlue s výkonem 170 mechanických koní ve Fordu Transit Camper s nástavbou Eliot s celkovou hmotností kolem 3100 kilogramů. Před zahájením testu auto mělo na tachometru pouze 32 ujeté kilometry! První dojem po nastartování? Velmi tichý chod motoru i přes slabé odhlučnění motorového prostoru. Lze říci, že motor pracuje jako 4pístová benzinová jednotka (např. původem z BMW) – v kabině je na volnoběhu sotva slyšitelná. Nedá se také mluvit ani o nejmenším klepání, což se nejednou vyskytovalo v případě 2.2 tdci.
Nový dieselový motor Ford EcoBlue o objemu 2 litrů používá úplně novou architekturu. Konstrukce nabízí nejnovější řešení v oblasti turbopřeplňování, vstřiku paliva a spalovací soustavy, a také technologie snižující vnitřní tření.
Vyvinuté piezoelektrické vstřikovače dosahují až šest mikrovstřiků v jednom cyklu (což dává ohromující výsledek s na jeden vstřik!). Vstřikovač byl ukončen osmi kuželkovými otvory, jejichž průměr je 120 mikronů (méně než lidský vlas). Umožňuje to nejen důkladnější spalování, ale rovněž snížení hluku. Olejové čerpadlo spolu s rozvodem je poháněno v olejové lázni ozubeným řemenem. Vnitřní odpory motoru byly sníženy díky minimalizaci průměrů ložisek v rozváděcích hřídelích.
Během jízdy je citelným rozdílem odstupňování převodovky. Je jiné než v modelu MK7. Rychlosti, zejména 3, 4 a 5, byly protaženy. Díky tomu není třeba neustále unavovat páku rychlostní skříně. Další kladné překvapení přichází s 2000 otáčkami na minutu a zařazením 6 rychlosti. Jedeme pak rychlostí 120km/h a těšíme se tichem! Motor není slyšet. Jediné zvuky, jaké se k nám dostávají, je hluk nástavby camperu a pneumatik zadní nápravy.
Turbodmychadlo je soubor úplně nové generace! Jeho turbina byla zhotovena z lehkého materiálu s názvem Inconel (hliníkový legovaný materiál dosud používaný pouze při konstrukci raket). Průměr dmychadla byl zmenšen o 10 %, díky čemuž se ještě rychleji dostává do otáček, přičemž dosahuje maximálně až 240 tisíc otáček na minutu (pro srovnání předešlá jednotka dosahovala 160 tisíc otáček na minutu). Oběžné kolo turbodmychadla je výsledek frézování (s přesností 2 – 3 mikrony) z jednoho kusu kovu. Tímto způsobem byly sníženy vibrace turbodmychadla a tím byla prodloužena jeho životnost. V řídícím ústrojí turbodmychadla ozubený převod nahradil starý šnekový převod. Urychlilo to práci celé soustavy – dmychadlo bez nejmenšího zpoždění přechodem na odpovídající otáčky odpovídá na řídicí signál z PCM. Sací kolektor, integrovaný s hlavou, je zrcadlovým odrazem pro válce 1 – 2 a 3 – 4, tímto způsobem bylo docíleno téměř identické přeplňování válců. Osazení klikového hřídele má 10milimetrové odsazení vůči ose válců, čímž umožňuje snížení třecí síly pístů o stěny válce a jejich opotřebení.
Ale jak se uvedené inovace projevují v procesu spalování? Motor byl podroben těžkému testu, jehož výsledkem je spalování na úrovni cca 11,5 litru. Pro srovnání camper s motorem 2.4TDCI MK7 spotřeboval ve stejném testu cca 14,5 litru. Pokrok ve spalování je opravdu uspokojivý. Nová jednotka se díky tomu stává úspornější, a v důsledku ekologičtější. Při normálním každodenním provozu motor bude spalovat pod 10 litrů. Na 3,1 tuny hmotnosti a vysokou camperovou nástavbu je to opravdu senzační výsledek!
|